KENTYPE logo Zamówienie Partnerzy Poradnik O firmie Fonty
spacer
 
 
 


Aktorzy, reżyserzy oraz inni specjaliści pracujący przy tworzeniu filmów są nagradzani złotymi statuetkami Oscara na corocznej ceremonii Akademii Filmowej. Pomimo faktu, że plakaty reklamujące filmy z ich wyraźnymi tytułami są ważnym elementem wspomagającym promocję filmów - przyciągają znacznie mniej uwagi. Oczywiście często się zdarza, że wykorzystywane w materiałach promocyjnych fonty są specjalnie modyfikowane do tego celu ale i tak, mimo to, w bibliotece fontów firm Monotype / Linotype istnieje wiele fontów prawie identycznych z tam zastosowanymi.
Przyglądaliśmy się typograficznym aspektom plakatów filmowych a wyniki naszego dochodzenia prezentujemy poniżej.

 

Goudy™

Wiele scen w filmie Anna Karenina wygląda tak, jakby rozgrywały się na scenie. Poznajemy tu życie trzech rodzin przechodzących okres kryzysu. Na pierwszym planie przedstawiono los tytułowej Anny Kareniny, której życie lega w gruzach w wyniku niepowodzenia małżeństwa. Pomimo, że zastosowany do złożenia tytułu krój został wyraźnie zmodyfikowany, wciąż można dostrzec wyraźne podobieństwo do eleganckiego projektu Goudy™ Old Style autorstwa Frederica W. Goudy, czerpiącego inspirację z fontów renesansowych. Rozbudowane zakończenia liter „A”, „K” oraz „R” są częścią indywidualnego podejścia artystycznego i modyfikacji wykonanej przez projektanta plakatu.
 
 

 

Clarendon® LT

Film Sugar Man, Nagrodzony Oscarem za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny, nakręcony częściowo na taśmie Super 8, a częściowo iPhone'em, opowiada prawdziwa historię poszukiwań, jakich podjęło się dwóch południowoafrykańskich fanów, aby odnaleźć legendarnego wokalistę Sixto Díaza Rodrígueza, ktory pozostawał praktycznie nieznany w swym ojczystym kraju - USA. Tytuł filmu jest złożony fontem niemal identycznym do kroju Clarendon® - Hermanna Eidenbenza. Wiele detali projektu sprawia, że ten charakterystyczny krój szeryfowy (tzw. egipcjanka) posiada bardzo indywidualny wygląd. Dobrym tego przykładem jest zakrzywienie w nóżce wielkiej litery „R”, które dodaje plakatowi smaczku lat 70 XX wieku - dekady, w której główny bohater filmu odnosił swoje największe sukcesy w Afryce Południowej.
 
 

 

Futura®

Po katastrofie statku, młody Pi musi dzielić łódź ratunkową z tygrysem. Para spędza ze sobą kilka miesięcy na oceanie, dopóki nie zostaje uratowana. Filmowi Life of Pi (Życie Pi) przyznano cztery Oscary, w tym dla najlepszego reżysera. Film ten był więc wielkim zwycięzcą ceremonii wręczenia Oscarów 2013 roku. Font użyty w tytule jest bardzo podobny do kroju Futura® Paula Rennera, jednakże litery „P” i „L” zostały lekko zmodyfikowane. Krój Rennera jest chyba najbardziej znanym sztucznym groteskiem zaprojektowanym w epoce Bauhausu. Mimo swojej prostoty, istnieje jakaś wewnętrzna energia w kroju Futura, która sprawiła, że ten krój pisma stał się ulubionym krojem projektantów przez dziesięciolecia.
 
 

 

Times New Roman®

Zwycięzca Oscara dla najlepszej zagranicznej produkcji, film Amour (Miłość) opisuje jak nagle zmienia się życie emerytowanej pary nauczycieli muzyki, Anny and Georgesa, gdy Anna dostaje udaru i zostaje sparaliżowana. Tytuł filmu, złożony wersalikami, przypomina Times New Roman® Stanleya Morisona. Ten bardzo czytelny krój został pierwotnie zaprojektowany do składu tekstu w gazecie ale cieszy się szeroką popularnością od wielu dziesięcioleci dzięki swojej niemal nieograniczonej wszechstronności.
 
 

 

Akzidenz-Grotesk® Extended Bold Italic

Film Argo (Operacja Argo) zdobył nagrodę dla najlepszego filmu, oprócz jeszcze dwóch innych Oscarów. Thriller oparty jest na rzeczywistym podstępie wykorzystanym przez CIA w 1979 roku. Pod osłoną fałszywego planu filmowego sześciu członków personelu ambasady USA w Teheranie ucieka przed bojownikami a następnie są wywożeni z kraju. Krój pisma użyty na plakacie bardzo przypomina Akzidenz Grotesk® Extended Bold Italic. Ten krój, zaprojektowany przez Güntera Gerharda Lange na podstawie konturów przygotowanych przez H. Bertholda, wyróżnił się w historii typografii poprzez swoje neutralne, czytelne i dobrze zaprojektowane litery, które wpłynęły na liczne inne fonty.
 
 

 

Neue Helvetica®

Oscar dla najlepszego aktorskiego filmu krótkometrażowego otrzymał film Curfew (Godzina policyjna). Richie ma zamiar popełnić samobójstwo, kiedy niespodziewanie dzwoni jego siostra i prosi aby zaopiekował się wieczorem swoją siostrzenica - Sophii. Film pokazuje, jak te dwie osoby, po początkowych trudnościach, w końcu stają się przyjaciółmi i dziewczynka uczy Richie radości życia. Krój pisma tu wykorzystany podobny jest do Neue Helvetica® - w tym przypadku - odmiany Bold, chociaż narożniki liter zostały lekko zaokrąglone. W przeciwieństwie do tytułu plakatu Zero Dark Thirty (Wróg numer jeden), to nie podobieństwo do logo odgrywa tu główną rolę, ale raczej neutralny charakter liternictwa. Typografia plakatu sama w sobie nie dokonuje oceny i dystansuje się od akcji filmu.
 
 

 

Rockwell® Extra Bold

Zdobywca dwóch Oscarów, w tym za najlepszy oryginalny scenariusz, film Django skupia się na krwawym odwecie byłego niewolnika Django, na białym właścicielu plantacji i jego gospodarstwie. Na plakacie nazwiska głównych aktorów są złożone przy użyciu fontu przypominającego Rockwell® Extra Bold. Wyraźne szeryfy są odpowiedzialne za powstały efekt wypracowany przez Monotype Design Studio. Na plakacie służą one jako perfekcyjna współczesna interprtacja typowego kroju „westernowego”.
 
 

 

Caslon™ Antique Roman

Akcja filmowej wersji musicalu pod tym samym tytułem rozgrywa się w XIX wiecznej rewolucyjnej Francji. Chociaż Jean Valjean odbył już karę więzienia, wciąż jest nękany przez zawziętego inspektora policji Javerta i zmuszony przybrać nową tożsamość. Życie Valjean ulega transformacji, gdy podejmuje się opieki Cosette, córki robotnicy Fantine. Tytuł filmu jest złożony krojem pisma, który odpowiada Caslon™ Antique, chociaż litery zostały nieznacznie zmienione. Caslon Antique firmy ITC (International TypeFounders) jest reinterpretacja pierwotnego kroju Baroque Antiqua Caslon (który pochodzi z XVIII wieku) i charakteryzuje się nierównym zarysem znaków. To nadało krojowi historycznego charakteru a jednocześnie nieregularność nadała projektowi pewnej spontaniczności.
 
 

 

Weiss® Roman

Ta historyczna epopeja opowiada o ostatnich miesiącach życia prezydenta Lincolna, skupiając się na jego wysiłkach zmierzających do wyzwolenia niewolników w Stanach Zjednoczonych. Daniel Day-Lewis w roli tytułowej zdobył nagrodę dla najlepszego aktora pierwszoplanowego. Dyskretnie zestawione wielkie litery użyte w tytule filmu są bardzo podobne do kroju Weiss® Roman Emila Rudolfa Weiss. Szczególnie charakterystyczne są wydłużenia liter i nagłe zakończenia szeryfów w wersalikach. To nie tylko projekt liter, co tworzy historyczną atmosferę. Ich twórczą inspirację można odnaleźć we włoskim renesansie, trafnie oddającym typograficzne preferencje czasów, w których żył Lincoln.
 
 

 

ITC Lubalin Graph® Demi

Za swoją rolę Tiffany w tragikomedii Silver Linings (Poradnik pozytywnego myślenia), Jennifer Lawrence otrzymała Oscara w kategorii najlepszej aktorki pierwszoplanowej. W filmie, Pat - cierpiący na chorobę afektywną dwubiegunową oraz Tiffany - będąca w depresji po śmierci męża, tworzą na nowo rodzaj związku dzięki zajęciom tanecznym, a w ich umysłach kiełkują zaczątki pozytywnego myślenia. Użyty w tytule filmu na plakacie krój jest bardzo podobny do ITC Lubalin Graph® Demi. Sztuczny charakter szeryfów kroju ITC Lubalin stworzonego przez Herba Lubalina uosabia nie tylko stabilność, ale również emanuje szczególnym rodzajem delikatności.
 
 

 

Neue Helvetica® Black Extended

Zero Dark Thirty (Wróg numer jeden) to dramatyzowana wersja poszukiwań Osamy Bin Ladena oraz jego egzekucji dokonanej przez specjalną amerykańską jednostkę do zadań specjalnych - w postaci thrillera szpiegowskiego. Film otrzymał Oscara za najlepszą edycję dzwięku. Blisko siebie upakowane litery w tytule filmu przypominają te występujące w kroju Neue Helvetica® Black Extended. Krój ten, początkowo zaprojektowany przez Maxa Miedingera, został wielokrotnie zmieniany i rozwijany przez Linotype Design Studio. Neutralne, jasne i czytelne znaki tworzą najlepsze efekty, kiedy są stosowane do tworzenia logo, podobnie jak zostały użyte na plakacie filmu. Zastosowana tu odmiana Black Extended plakatu emanuje przekonującym i bezkompromisowym brzmieniem, odpowiadając dobrze charakterowi filmu.
 
 

 

cdn...